5 CONTENTMARKETING TRENDS VOOR 2021

1. Richt je focus op kwaliteit
Ook in 2021 blijft het enorm belangrijk om gevonden te worden door je doelgroepen, die zich veelal oriënteren op Google. Het is daarom van groot belang om hoog in de zoekresultaten van de bekendste zoekmachine terecht te komen. Contentmarketing kan daar zeker een grote bijdrage aan leveren, maar om jouw doelgroepen te blijven boeien én over de streep te trekken om een dienst of product bij je af te nemen is sterke en relevante content van essentieel belang.

2. Diepgang en creativiteit
Relevante content vraagt diepgang, creativiteit en je moet weten waar je doelgroepen zich bevinden. Dat betekent ook dat je nieuwsbrief of bedrijfsblog niet altijd voldoende zijn om de juiste boodschap over te brengen. Het zou zelfs kunnen betekenen dat compleet andere middelen zoals videomarketing, animaties en infographics je het gewenste resultaat opleveren. Dat vergt creativiteit, veel tijd en je moet weten op welke kanalen je doelgroepen zich bevinden. Voor veel bedrijven kan dat een grote uitdaging zijn omdat ze enerzijds niet beschikken over de juiste expertise en anderzijds er simpelweg niet de tijd voor hebben. Het bedenken en genereren van kwaliteitscontent is tegelijkertijd een investering die mogelijk niet direct rendement oplevert. Contentmarketing is een inspanning van de lange adem, maar als je eenmaal voldoende waardevolle content hebt profiteert je onderneming of organisatie daar enorm van omdat ze op de juiste momenten en op de juiste kanalen aanwezig zijn voor hun doelgroepen. Het is een goede investering die bijdraagt aan relevante en duurzame marketing.

3. Recycle je content
Een start maken met contentmarketing kost dan wel tijd, maar wanneer je eenmaal op gang bent is het een grote meerwaarde om de gecreëerde content goed te bewaren. Zo kun je de content in de toekomst ‘recyclen’ door het aan te passen en bij te schaven aan de huidige situatie of actie die je wilt opzetten. Op deze manier voorkom je dat je de gemaakte content volledig opnieuw moet gaan maken. Dit is een doeltreffende manier om je contentmarketing te verduurzamen, waardoor je veel tijd én kosten bespaart.

4. Maak beknopte content
Ondanks dat het gemiddelde aantal woorden in blogs er toe doet om hoog in de zoekresultaten van Google terecht te komen, kun je je afvragen of je met ellenlange blogs de volledige aandacht van de lezers vasthoudt. Ondanks de relevantie van diepgang en inhoud kun je niet verwachten dat iedere koper op zoek is naar content met een enorme inhoud, vooral niet als ze via social media met je in contact zijn gekomen. Zo werkt korte inhoud voor Millennials beter, de generatie met de meeste kopers. Onderzoek wees uit dat Millennials de voorkeur geven aan video’s en infographics om beslissingen te nemen. Deze marketingtools zijn veelal opvallend kleurrijk en bevatten soms beweging. Maak het daarom niet te wollig en wees concreet. 

5. Wees eerlijk en authentiek 
Uit onderzoek is gebleken dat negen op de tien consumenten grote waarde hechten aan authenticiteit van bedrijven en merken. Als onderneming of organisatie is het daarom belangrijk om voor bepaalde waarden te staan én deze consistent uit te dragen. Kortom: consumenten willen een eerlijk en transparant verhaal te horen krijgen. Daarnaast is het, zoals bij de eerste trend beschreven, van belang dat het om waardevolle content voor de doelgroep gaat. Consumenten worden steeds kritischer en vinden het belang van transparante en authentieke bedrijven steeds belangrijker. Het vertrouwen van de consument win je dan ook door uitgebreide informatie met betrekking tot jouw diensen en/of producten te geven, transparant te communiceren en tegelijkertijd hun aandacht te trekken door aantrekkelijke content aan te bieden. Uiteraard zonder kleine lettertjes en verrassingen achteraf.

Over Timmer Communicatie
Mathijs Timmer heeft ruim zeven jaar ervaring als PR specialist en heeft gewerkt aan zowel bureauzijde als klantzijde. Hij werkt(e) onder andere voor merken als Albelli, bol.com, Franke, Luxaflex, Post NL, 
Rockstar Games en Shimano. Tegenwoordig helpt hij het MKB en organisaties met betekenisvolle communicatie.

VOLG ONS OOK OP SOCIAL MEDIA

PR tips voor ondernemers
08 dec, 2020
6 PR tips die iedere ondernemer moet weten - Timmer Communicatie - Heeze
Contact
+31611717757
info@timmer-communicatie.nl
Vullinghspark 12 
5591 DB Heeze
Gegevens
KVK: 76274004
IBAN: NL97RABO0360699502
Share by: